Tuesday, August 2, 2011

MENGAPA MTUC SELANGOR / WILAYAH PERSEKUTUAN MEMBANTAH PINDAAN KEPADA AKTA KERJA, 1955 & MAJLIS KONSULTASI GAJI NEGARA

Datuk Dr S. Subramaniam

Menteri Sumber Manusia

Tingkat 6-9, Blok D3, Kompleks D

Pusat Pentadbiran Putrajaya
62530 Putrajaya.

Tel: 03-8886 5000/5200

Faks: 03-8889 2381

30 Jun 2011

RANG UNDANG-UNDANG NO D.R. 15/2011 PINDAAN KEPADA AKTA KERJA, 1955 DAN D.R. 17/2011 MENGENAI MAJLIS PERUNDINGAN GAJI NEGARA YANG DIBENTANG UNTUK BACAAN PERTAMA PADA 15-JUN, PARLIMEN MALAYSIA.

Rang Undang-Undang D.R. 15/2011 – Pindaan kepada Akta Kerja, 1955

Kami ingin menarik perhatian YB Menteri berhubung dengan kepedulian dan kekhuatiran kami berhubung dengan pindaan seperti yang dinyatakan di atas. Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) telah mengemukakan pandangan ke atas Rang Undang-Undang No. D.R. 25/2010 yang dibentang dalam sesi Parlimen dalam bulan Julai 2010 lalu. Akan tetapi kami merasa kecewa bahawa pandangan MTUC telah tidak diambil kira dalam sesi pembentangan Rang Undang-undang tersebut sekarang. Pandangan MTUC telah diendors dan disahkan oleh Majlis Tertinggi dan seterusnya oleh Persidangan Perwakilan yang diadakan pada Disember 2010. Kami ingin menegaskan sekali lagi bahawa pendirian MTUC tetap sama seperti yang dinyatakan sebelumnya berhubung dengan cadangan pindaan demi kepentingan Negara dan para pekerja seluruhnya.


1. Rang Undang 15/2011 mengandungi peruntukan-peruntukan yang pada hemat kami menyalahi undang-undang. Ianya adalah seperti berikut:


Fasal 2 (c) - Pindaan kepada Seksyen 2 – definisi “contractor for labour”

Fasal 11 – Pindaan kepada Seksyen 33A – “Maklumat berhubung dengan pembekalan Pekerja-pekerja”

2. Kedua-dua pindaan ini pada pandangan kami, adalah tidak termasuk dalam Akta Kerja, 1955. Sebaliknya ianya telahpun diperuntukkan dalam PRIVATE EMPLOYMENT AGENCIES ACT 1981. Dibawah Seksyen 3 – Tafsiran – “private employment agency” yang menyatakan seperti berikut:

“private employment agency” means—

(a) an employment agency conducted with a view to profit, that is to say, any person, company, institution, agency or other organization which acts as intermediary for the purpose of procuring employment for a worker or supplying a worker for an employer with a view to deriving either directly or indirectly any pecuniary or other material advantage from either employer or worker; the expression does not include newspapers or other publications unless they are published wholly or mainly for the purpose of acting as intermediaries between employers and workers;

(b) an employment agency not conducted with a view to profit, that is to say, the placing services of any company, institution, agency or other organization which, though not conducted with a view to derive any pecuniary or other material advantage, levies from either employer or worker from the above service an entrance fee, a periodical contribution or any other charge;

dan dibawah Seksyen 19 – Penyelenggaraan Rekod dan Seksyen 20 – Penyata yang menyatakan seperti berikut yang ditetapkan dibawah Peraturan 10 – PERATURAN PRIVATE EMPLOYMENT AGENCIES, 1981

Maintenance of records

19. Every private employment agency shall maintain—

(a) records of registration showing the names, addresses, identity card numbers and qualifications of the workers;

(b) records of vacancies and all aspects relating to the vacancies, that is, the number of vacancies, the qualifications of candidates required, the names and addresses of the employers notifying the vacancies, the places of employment where the vacancies occur and the terms and conditions of employment;

(c) records of placement of workers;

(d) records of fees collected; and

(e) any other records as may be required by the Director General from time to time.


Returns

20. The Director General may at any time by written direction require a private employment agency to send him in the manner and within the period specified in such direction—

(a) a return pertaining to any or all records required to be maintained under section 19;

(b) a notification of changes in any person in-charge of or employed by or is an agent of the agency;

(c) a return of registrations and placements of persons for employment overseas;

(d) a return containing any other particulars as he may require in relation to the business of the agency; and

(e) such written information or written explanation as he may require in respect of any particulars stated in any return sent by such agency.

3. Kami juga ingin menarik perhatian YB Menteri berhubung dengan kenyataan seperti yang dipetik dalam akhbar The Star bertarikh Selasa 23/02/2010 oleh Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja-pekerja Asing dan Pekerja Tanpa Izin, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhiyiddin Yassin, dimana YB Menteri hadir bersama dengan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, bahawa Makmal, telah diarah untuk meletak syarikat-syarikat penyumber luaran (outsourcing companies) dibawah mikroskop bagi mempastikan bahwa mereka kekal dengan peranannya sebagai pembekal Pekerja dan TIDAK sebagai MAJIKAN.” (Makmal yang dimaksudkan adalah terdiri dari wakil-wakil dari 8 Kementerian dan 15 dari agensi-agensi kerajaan)

4. Pekerja hendaklah dibayar gajinya secara terus oleh pihak yang memiliki punca pengeluaran atau perkhidmatan dan tidak melalui orang tengah. Dengan pindaan yang dicadangkan maka ianya akan mewujudkan satu kelas baru majikan, kontraktor untuk membekalkan Pekerja (contractor for labour) atau Orang Tengah yang menyediakan Pekerja. Akibat daripadanya maka wujud satu kelas Pekerja yang baru, iaitu: ”Pekerja-pekerja kontraktor” atau “Pekerja-pekerja kontrak”

5. Kami mendesak YB Menteri supaya tidak meneruskan niat untuk menyahmanusiakan (dehumanizing) Pekerja-pekerja Malaysia yang berikutan darinya akan memperkayakan kontraktor yang menyediakan Pekerja. Ianya secara serius melanggar komitmen YB Menteri pada Sesi ILO kali ke-98 yang diadakan di Geneva pada 11 Jun, 2009 dalam apa yang dikenali sebagai Agenda Kerja Yang Wajar (Decent Work Agenda).

6. Oleh hal yang demikian kami merasakan bahawa dengan memasukkan fasal 2(c) dan 11 dan pindaan-pindaan ‘consequential’ dalam fasal 2(h), 9, 10, 22 dan 24, maka Kementerian Sumber Manusia seolah-olah memperdaya Dewan yang mulia dan para Pekerja seluruhnya. Kami meminta YB Menteri supaya menarik balik Rang undang-undang seperti yang dinyatakan untuk mempastikan keluhuran Akta Kerja 1955 tidak terjejas dalam mana jaminan pekerjaan dan kepunyaan kerja terus dipertahankan.

7. Fasal 7 – Seksyen 25 (2) “Pembayaran Gaji Melalui Bank”

Suku kata “or before the Director General acting under Section 69” selepas sukukata “courts” telah hilang. Dengan menggugurkan sukukata-sukukata ini maka Pekerja tidak ada pilihan lain selain dari mengemukakan kes mereka ke mahkamah sivil yang sudah tentu melibatkan kos dan para peguam, untuk mendapatkan gaji mereka, sekecil mana sekalipun.

8. Fasal 18 – Seksyen 60 (3) (b)

Sukukata “weekly” hendaklah dimasukkan ke dalam para 3 (a) dan BUKAN dalam para 3 (b) seperti yang dicadang untuk dipinda. Cadangan pindaan ini akan mengakibatkan kadar “HOURLY” kepada kadar “WEEKLY” untuk mengelak dari membayar kadar bayaran lebih masa yang lebih tinggi. Kementerian Sumber Manusia hendaklah jangan dilihat seolah-olah bersubahat melindungi perlakuan majikan yang tidak bertanggungjawab.

9. Fasal 27 – “Part XVA” SEXUAL HARASSMENT

Kami lebih suka jika perkara mengenai “Sexual Harassment” hendaklah diletakkan dibawah suatu undang-undang yang berasingan (yang berdiri secara tersendiri) yang tentunya di bawah Kementerian Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat kerana dengan demikian ianya akan meliputi seluruh Negara dan tidak hanya di tempat kerja di Semenanjung Malaysia seperti yang diperuntukkan dibawah Akta Kerja 1955 dimana ianya boleh dikuatkuasakan.

Rang Undang-Undang D.R. 17/2011 – Majlis Perundingan Gaji Negara

Kami memandang serius keatas pembentangan Rang undang-undang Majlis Perundingan Gaji Negara tetapi ingin mengemukakan beberapa kelemahan yang terlalu menonjol didalamnya:

1. Teras bagi sesuatu Rang undang-undang adalah untuk menentukan kadar gaji minimum (sebagai contoh: formula). Akan tetapi ia adalah amat mengecewakan untuk dinyatakan disini bahawa Rang undang-undang tersebut tidak menyatakan degan jelas apakah komponen asas yang menentukan (atau menjadi) kadar gaji minimum itu.

2. Fasal 5 keanggotaan majlis itu:

a. Walaupun ahli-ahli Majlis hendaklah dilantik oleh Menteri, kita mencadangkan bahawa perlantikan anggota ke Majlis itu oleh Menteri mestilah berdasarkan cadangan daripada organisasi pekerja dan majikan masing-masing.

b. Fasal 5 (1) (d) - Penjawat awam yang gajinya dibayar oleh kerajaan tidak boleh dianggap sebagai anggota bebas. Penjawat awam hendaklah ditugaskan oleh majlis itu hanya untuk memudahkan, pentadbiran dan memberikan khidmat teknikal.

c. Fasal 13 (3) - Rang undang-undang itu memberikan hak kepada tiap-tiap anggota majlis dengan setiap orang anggota satu undi. Kami mencadangkan supaya pegawai-pegawai awam dikecualikan daripada mengundi.

d. Rang undang-undang tersebut akan menjadikan anggota-anggota yang mewakili pekerja menjadi minoriti semasa proses pengundian diadakan. Dalam perkiraan peratusan sekiranya 5 undian dari jumlah 23 seluruh anggota majlis maka peratusan ialah 22%. Manakala untuk 8 undian wakil pekerja daripada jumlah maksimum 29 orang anggota majlis maka peratusannya ialah 27%. Berdasarkan kepada Rang Undang-undang ini maka kumpulan pekerja akan menjadi minoriti. Kita tidak boleh menerima undang-undang yang secara rakus meminggirkan wakil-wakil pekerja dan meletakkan mereka dalam keadaan yang secara serius merugikan pekerja pada akhirnya.

Kami menunggu jawapan positif dari YB Menteri.

Terima kasih.


Yang benar,


N. Gopal Kishnam
Pengerusi MTUC
Bahagian Selangor dan Wilayah Persekutuan

No comments:

Post a Comment