Saturday, October 8, 2011

MP KERAJAAN MUSNAHKAN HARAPAN PEKERJA - SOKONG PINDAAN AKTA KERJA!

6 Oktober 2011

Beberapa pemimpin utama MTUC telah hadir ke parlimen pada 6hb Oktober 2011 dalam usaha di saat-saat akhir untuk menghalang Pindaan Akta Kerja 1955 dibentangkan oleh Menteri Sumber Manusia-Dato S.Subramaniam.

Antara yang hadir pada hari tersebut adalah Presiden MTUC- Sdra. Khalid Atan, Pengerusi MTUC Selangor/Wilayah - Sdra. Gopalkrishnam, Sdra. Robert Vijandran (Pengerusi A/J IR), Sdra. Mohd Roszeli Majid dan Sdra. Balasubramaniam (Vice President-Private Sector), Sdra. Syed Shahir Syed Mohamud (Mantan Presiden MTUC), Sdra. Sivananthan (Textile Union), Sdra. J.

Solomon (NUBE), Sdra. Maniam(EIWU),Ganesan Murty(BAT), Sdra. Nadarajandan dan Sdra. Vincent(Drink union) Sdra.Niaz Ahmad dan Sdra.Awang, Setiausaha Kewangan MTUC.

Mereka juga telah berusaha melobi dengan tujuan memberi kefahaman khusus berkaitan pindaan Akta tersebut kepada beberapa ahli parlimen. Antara ahli-ahli parlimen yang telah memberikan komitmen untuk menolak pindaan akta tersebut selari dengan desakan MTUC adalah YB Tn Hj Mahfuz Omar,YB Charles Santiago,YB Kula Segaran, MP Lim Kit Siang, YB Dr Hatta Ramli,YB Nurul Izzah,MP Tonny Phua, YB Elizabeth Wong, YB Abdullah Sani serta beberapa ahli parlimen lain yang bersimpati dengan perjuangan kaum pekerja.

Sebelum perbahasan mengenai rang undang-undang pindaan akta tersebut dilakukan,Presiden MTUC juga telah mengadakan satu sidang akhbar di Parlimen. Sidang akhbar tersebut telah diusahakan atas inisiatif YB Charles Santiago (MP Klang). Turut hadir dalam sidang akhbar tersebut ialah MP Ipoh Barat – YB Kula Segaran serta semua pemimpin Kesatuan yang berada di parlimen pada hari tersebut. Presiden MTUC telah menjelaskan sebab-sebab MTUC menolak pindaan akta tersebut dari perspektif MTUC. Manakala kedua-dua MP telah memberikan penjelasan penolakan tersebut berdasarkan rujukan perundangan yang ada serta amalan-amalan perburuhan berdasarkan Contractor for Labour di Negara-negara lain spt Filipina, Indonesia dan Thailand.

Pindaan akta tersebut telah dibahaskan dengan hangat oleh ahli-ahli parlimen selama lebih dari 5 jam. Terdapat ahli parlimen yang melontarkan krirtikan terhadap peranan Kesatuan Sekerja dan mempersoalkan keperluan wujudnya Kesatuan Sekerja di negara ini. Pindaan Akta Kerja 1955 akhirnya telah diluluskan dengan sokongan majoriti oleh ahli-ahli parlimen parti pemerintah.

No comments:

Post a Comment