Friday, March 13, 2015

KEMELUT ISU PEMBUANGAN LEBIH 6000 PEKERJA MAS - NUFAM BERI NOTIS PIKET

Hari ini Kesatuan Kebangsaan NUFAM telah mengeluarkan satu notis kepada MAS untuk berpiket demi kepentingan pekerja pekerja Kru Anak Kapal Kabin di Malaysia Airlines.

Kesatuan telah beberapa bulan cuba mencari jalan penyelesaian untuk mendampingi isu pekerja dengan pihak syarikat Nasional Malaysia Airlines tetapi ia masih gagal mendapat reaksi dari pihak syarikat MAS yang masih berdegil untuk berdepan dengan perwakilan Kesatuan Kebangsaan.
Isu kemelut MAS dan pekerja masih tidak dapat persetujuan oleh semua pihak kesatuan termasuk ITF UK yang telah mengeluarkan satu kenyataan mengenai isu pembuangan 6,000 pekerja.
Kerugian MAS berpunca dari pihak pengurusan tetapi malangnya pekerja pekerja yang tidak bersalah telah menjadi mangsa dalam proses pengstrukturan syarikat MAS.
Isu MAS telah dihangatkan lagi apabila Menteri Sumber Manusia baru baru ini telah diminta mengulaskan sikap syarikat MAS dan Khazanah Nasional terburu buru untuk mengambil proses pembuangan pekerja ketika negara sedang melanda ekonomi yang tidak stabil.Kesatuan NUFAM juga telah menghantar beberapa surat kepada kerajaan Malaysia memohon agar satu siasatan dibuat keatas pihak pengurusan MAS yang nyata sekali tidak cekap dengan pengurusan syarikat penerbangan tersebut.
NUFAM juga meminta kerajaan memastikan pihak pekerja tidak dijadikan aset gadai syarikat kerana mereka telah lama berkerja dengan syarikat MAS dan apa akan jadi kepada mereka jika mereka kehilangan mata pencarian mereka jika MAS keluarkan surat pemecatan tersebut dalam beberapa minggu ini.Kesatuan NUFAM akan terus memohon pihak kerajaan memberi sokongan dan menelitikan semula proses pengstrukturan MAS Khazanah Nasional.
NUFAM memohon kerajaan Malaysia agar semua isu isu kerugian syarikat diselesaikan dahulu sebelum proses pengstrukturan pekerja dilakukan.

Kezaliman syarikat MAS & Khazanah untuk melepaskan 6,000 pekerja yang telah lama berkhidmat amat dikesali kerana pihak pengurusan tinggi kedua dua pihak sehingga hari ini masih berleluasa dan tiada apa apa tindakan diambil atas kerugian besar syarikat tersebut.Tiada apa apa tindakan juga yang diambil oleh pihak Kementerian yang berkuasa untuk memastikan pekerjaan pekerja di MAS dapat dilindungi.Yang nyata sekali, pihak pengurusan MASlah yang harus dipersalahkan atas kerugian besar ini dan bukan pekerja pekerja bawahan syarikat tersebut.

Tarikh akan diumumkan tidak lama lagi.
Kesatuan Kebangsaan Anak Kapal Kabin Penerbangan Malaysia (NUFAM)
13 march 2015

No comments:

Post a Comment