Friday, January 13, 2012

APA SUDAH JADI PADA CEO GLC? KESATUAN PEKERJA-PEKERJA KTMB (RUM) TURUT DESAK KERAJAAN TAMATKAN KONTRAK CEO !



Kenyataan Presiden KTMB serta kenyataan Presiden RUM dalam NST (Business Times) 13/1/2012 mengenai Due Diligence oleh MMC yang berhasrat mengambil alih KTMB telah dilihat sebagai pertembungan antara dua pendapat yang berbeza.

RUM meletakkan punca kesalahan sehingga perkara ini berlaku adalah disebabkan oleh kegagalan dan kelemahan Presiden KTMB yang gagal membawa pembaharuan malah telah mengakibatkan KTMB tidak mampu menjadi syarikat pengangkutan berdaya asing.

Kerugian menjadi bertambah besar berikutan Presiden KTMB hilang punca untuk mencari arah bagaimana meningkatkan prestasi KTMB. RUM tegas dan berpegang teguh kepada kenyataannya yang terdahulu iaitu Presiden KTMB TIDAK LAYAK menerajui KTMB. Sehubungan dengan itu RUM terus mendesak kerajaan melalui Perdana Menteri agar Presiden KTMB ditamatkan kontraknya sepertimana yang telah diterjemahkan ke dalam bentuk tindakan piket ahli-ahli RUM pada 7/9/2010 dan 29/7/2011.


RUM turut menegaskan dalam kenyataan rasminya bahawa demi kepentingan Pekerja, KTMB dan Rakyat, kerajaan perlu memandang serius tentang kegagalan Dr Aminuddin Adnan selaku Presiden KTMB dgn menamatkan kontrak. Perlantikan perlu dibuat dari kalangan warga KTMB atau individu yg benar2 berkemampuan dan hendaklah dipastikan individu berkenaan adalah seorang ketua (leader) yang berwibawa dalam perspektif memahami keperluan Keharmonian Dalam Perhubungan Perusahaan.

Kerajaan sewajarnya meneliti perkembangan-perkembangan mutakhir di pelbagai pengurusan GLC yang kini kian menunjukkan prestasi yang merundum dan membimbangkan. Rakyat dan pekerja-pekerja syarikat GLC tertarik dengan ulasan Perdana Menteri baru-baru ini supaya semua CEO Syarikat GLC bersedia untuk memikul kesan dan akibat dari kegagalan pengurusan mereka mencapai prestasi yang telah ditetapkan oleh kerajaan. Sudah tiba masanya Perdana Menteri bertindak menyelamatkan Syarikat-Syarikat GLC bagi memastikan pelabur,pekerja dan rakyat terus yakin dengan rancangan tranformasi negara yang menjadi keutamaan dan solusi kepada kebangkitan Malaysia dalam agenda memperkukuhkan ekonomi negara.

Ulasan wob-Sesuai & molek jika Kesatuan Pekerja-Pekerja Keretapi Tanah Melayu (RUM) dan Kesatuan Persatuan TNB jalankan serentak piket pada hari yang sama jika CEO KTMB & CEO TNB tidak digantikan dengan CEO baru

1 comment:

  1. Dah lama sngt mcm kata ceo tnb satu ketika dulu. Lepas 5 thn dah stagnen....dah habis modal nak buat pembaharuan. Kata dia bukan saya menidakan tp nampaknya begitu lah yg jadi. Hope ada sesuatu akan berlaku sbg pemulihan....

    ReplyDelete